Körde leksaksbil rattfull - förlorade körkortet

En 40-årig pappa fick sitt körkort indraget i tre år efter att ha kört rattfull i en leksaksbil.

När Paul Hutton skulle ta sig 450 meter till en kompis tog han sin sons drygt en meter långa Barbie-bil. Den drivs av batterier och har en toppfart på drygt 6 kilometer i timmen.

En polispatrull fick syn på den 183 centimeter långe Hutton, som med knäna under hakan körde runt i miniatyr-jeepen. De beslutade att stoppa honom.

Försökte smita

Men Hutton ville inte ge upp utan försökte sig på en hopplöst långsam flykt.

– Polisbilen körde upp jämsides och en av konstaplarna frågade om jag var okej. När jag försökte svara förstod jag hur full jag var, säger Hutton till Daily Mail.

Poliserna dividerade en stund sinsemellan om vad den brittiska lagen egentligen säger om leksaksbilar, men beslutade att skriva en anmälan om rattfylleri.

"Visste inte att det var olagligt"

I går kom domen – tre års indraget körkort.

– Jag vet att det var idiotiskt gjort, men jag visste inte att det var olagligt.

Barbie-bilen var ett projekt som ingenjören Hutton höll på med tillsammans med sin son. Han hade bland annat modifierat bilen – som är designad för barn mellan 3 och 5 år – med större hjul och målat om den i vitt istället för originalfärgen rosa.

– Det här är ett mycket ovanligt fall. Jag har aldrig sett något liknande under mina 15 år, sammanfattade domaren Neil Munson.


Taget från Aftonbladet
20/4-10

Trackback
RSS 2.0