HistOria

Norsk mor skriver till sin son

Käre son

Bara ett par rader så att jag ännu lever. Jag
skriver detta brev sakta. För jag vet ju att du inte kan läsa så 
fort. Du kommer inte känna igen huset när du kommer 
hem för vi har flyttat. Jag kan tyvärr  inte ge dig adressen,
eftersom den förra familjen som bodde här, tog med sig
numret till sitt hus så de skulle slippa ändra adress.
Det fanns en tvättmaskin i vårt nya hus när vi flyttade in,
men den fungerar inte bra. Förra veckan stoppade jag 14 skjortor
i den, drog i snöret och sedan har jag inte sett dom.
Lite om din far. Han har nytt jobb. Han har nu 500 man
under sig. Han klipper gräset på kyrkogården. Din far drack
inte mycket i julas. Jag hällde en burk motorolja i hans
ölsejdel och det höll honom igång till nyårsdagen.
Farbror Olav drunknade i ett whiskyfat på Oslos brygger för
en tid sedan. Några arbetare hoppade i för att rädda honom
men det gick inte. Han kämpade modigt, han slogs och ville
stanna kvar. När vi kremerade honom brann han i tre dagar.
Din syster fick barn i morse. Jag vet inte om det blev en
pojke eller en flicka. Så jag vet inte om du är moster eller
morbror.
Jag var hos doktorn i torsdags, din far var med. Doktorn
satte ett litet rör i munnen på mig och sa till mig att inte
öppna den på 10 minuter. Din far ville köpa röret.
Det regnade bara två gånger i Bergen förra veckan, först
tre dagar sedan fyra dagar. I måndags var det så blåsigt
att en av våra hönor la samma ägg fyra gånger.
Igår fick vi ett brev från begravningsentreprenören som bad
oss betala sista delen av din mormors
begravningskostnader, annars skulle han gräva upp henne.

Din älskade mor
P.S
Jag skulle ha skickat 100 kroner men tyvärr hade jag
redan klistrat igen kuvertet.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0