fakta om småätande

Experten: Så småäter du rätt



* Tre huvudmål och tre mindre mål per dag. Låt aldrig kroppen hinna bli vrålhungrig.

* En till två knäckebröd per dag med keso och fruktsallad. Hårt bröd håller dig mätt längre eftersom du får tugga ordentligt.

* Frukt och grönsaker kan du äta hur mycket som helst.

* Ta ett glas vatten om du är sugen på något.

* Undvik att ha med dig pengar och betalkortet, så minskar du risken för att spontanhandla chokladkakor och liknande på väg hem från jobbet.

* Ät regelbundna måltider, det håller blodsockret på en jämn nivå.

* Sov. Sover du för lite ökar sötsuget.

* Fokusera på maten. Tugga långsamt och sitt i lugn och ro, inte framför datorn eller liknande, det får dig att glömma bort hur mycket du verkligen stoppar i dig.

Källa: Dietist Eva Kullenberg




"Jag har aldrig mått så bra"

Småät på rätt sätt och tappa i vikt.
Nina Ahlström, 22, tog kontroll över sitt liv och sitt småätande - och rasade drygt 19 kilo.
- Jag är inte rädd för att gosa ner mig i min egen framgång.

Vi har alla varit där. En kaka till kaffet, en chokladkaka på eftermiddagen, och en chipspåse till kvällen.
Men allt småätande behöver faktiskt inte vara dåligt - tvärtom. Nyckeln ligger i hur, när och vad du småäter.
En studie gjord av forskare vid University of Birmingham visar att om du småäter framför tv:n så äter du fler kalorier än vad du hade gjort om tv:n var avstängd.

"Protein till frukost"

- När du äter framför tv:n tappar du alla begrepp om hur mycket kalorier du får i dig. En chokladkaka kan innehålla lika mycket kalorier som en hel middag - men du upplever det inte som så eftersom du inte får samma mättnadskänsla, säger dietisten Eva Kullenberg.
Om man vet med sig att man går och småplockar hela tiden så bör man inte ha chips eller godis inom synhåll, menar Stephan Rössner, professor och överläkare vid överviktsenheten på Karolinska universitetssjukhuset.
- Gör i stället ordning bra plockmat, minimorötter exempelvis. Och äter du mycket protein till frukost håller du dig också mätt längre, säger han.
Även på insidan

Nu har det gått drygt fem månader sedan Nina Ahlström, 22, hoppade upp på vågen som visade 87.6 kilo.

Vi har alla varit där. En kaka till kaffet, en chokladkaka på eftermiddagen, och en chipspåse till kvällen.
Men allt småätande behöver faktiskt inte vara dåligt - tvärtom. Nyckeln ligger i hur, när och vad du småäter.
En studie gjord av forskare vid University of Birmingham visar att om du småäter framför tv:n så äter du fler kalorier än vad du hade gjort om tv:n var avstängd.

"Protein till frukost"

- När du äter framför tv:n tappar du alla begrepp om hur mycket kalorier du får i dig. En chokladkaka kan innehålla lika mycket kalorier som en hel middag - men du upplever det inte som så eftersom du inte får samma mättnadskänsla, säger dietisten Eva Kullenberg.
Om man vet med sig att man går och småplockar hela tiden så bör man inte ha chips eller godis inom synhåll, menar Stephan Rössner, professor och överläkare vid överviktsenheten på Karolinska universitetssjukhuset.
- Gör i stället ordning bra plockmat, minimorötter exempelvis. Och äter du mycket protein till frukost håller du dig också mätt längre, säger han.

Även på insidan

Nu har det gått drygt fem månader sedan Nina Ahlström, 22, hoppade upp på vågen som visade 87.6 kilo.



- Mitt liv var inte det liv jag själv ville ha. Jag mådde konstant dåligt och vågade inte tro på mig själv.
Nina testade diverse pulverdieter och slutade med allt onyttigt samtidigt - och misslyckades.
Genom att ta kontroll över sitt liv och sitt småätande har hon nu rasat drygt 19 kilo.
- Det syns på utsidan att det har hänt massor, men det är på insidan som jag känner den största förändringen.
Sista veckorna har hon tagit hjälp av Viktväktarna och räknat ut att hon promenerat 102 kilometer på en månad.
- Jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv och är inte rädd för att gosa ner mig i min egen framgång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0