Baktips !

KRISPIG YTA

Spreja in vatten i ugnen med en blomspruta några gånger under tiden som du gräddar brödet. Då får det en riktigt knaprig yta! 

 

KLETFRITT PÅ BAKBORDET

Jag strör lite potatismjöl på bordet när jag bakar. Då fastnar inte degen och bakbordet är lätt att göra rent.

 

RÄDDA DEGEN!

Ibland sjunker brödet ihop efter jäsningen. Då har degen förmodligen jäst för länge. Rädda då degen genom att knåda den igen och forma bröden på nytt.

 

PAPPERET PÅ PLATS

När jag bakar mjuka kakor i långpanna eller andra formar och använder bakplåtspapper så duschar jag formen invändigt med blomsprutan. Då går det som en dans att forma papperet och det ligger stadigt.

 

 

HEL MARÄNG

När jag ska skära i maräng så penslar jag först kniven med lite matolja så spricker inte marängen så lätt.

 

Läsarnas bästa tips

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0